2018 komt eraan …

Volop krapte op de arbeidsmarkt bij een sterk groeiende economie. Wat betekent dit voor Recruitment?

Krantenvol over personeelsgebrek, ondanks het ouderenoverschot (excusez le mot). Maar die ouderen moeten ingeschakeld worden als oppasoma en –opa. Bovendien willen ze ook nog een paar jaar ongestoord van hun vrijheid en hun campertje genieten, zolang hun gezondheid dat toelaat. Met mijn 61 jaar weet ik ongeveer wat dat betekent, ondanks de gestegen levensverwachting.

Nu al lees ik over bedrijven die het werk, de processen en desnoods het wiel opnieuw willen gaan inrichten c.q. uitvinden, alleen maar om geen extra personeel (niet) te kunnen vinden [sic]. Dan gaat dus de economische lente alsnog aan velen voorbij en wordt de kloof tussen werkenden en niet-werkenden nog groter.

Om er een politiek tintje aan te geven, misschien hebben wij vluchtelingen hier in Europa gewoon heel hard nodig: Opleiden, trainen waar nodig en plaatsen, daar waar nu de gaten vallen, zoals bouw, ICT en overige technische beroepen. Leer ze niet alleen Nederlands, maar juist ook Engels en Spaans, dan worden ze over heel de wereld inzetbaar, dus ook bij multinationals. Maar dit terzijde.

Dat je naar je processen kijkt, is op zich gewoon goed, daar moet je als ondernemer altijd mee bezig zijn. Dat je het niet kunnen vinden van nieuw personeel aangrijpt als excuus voor verandering, vind ik een zwaktebod.

Hoezo, geen mensen kunnen vinden? Je hebt een advertentie gezet, veel te lange functiebeschrijving erin en hóp, op een paar vacaturesites gedumpt en dan maar wachten totdat de ideale kandidaat zich aandient? De afdeling Personeelszaken doet recruitment op haar eigen wijze, want “zo doen we het al jaren”. Dan weet ik het resultaat al: diepe teleurstelling zal uw deel zijn. Geen reacties, geen goede kandidaten, voldoet niet aan de eisen, past niet in het team (toch stiekem te oud of een exotische naam?) …. Het aantal bezwaren zal eindeloos zijn, áls er al iemand reageert.

 

Recruitment is een vák!

Ik kan hier rustig een heel menu met tips serveren, maar houd het bij een voorgerecht. In het MKB is het nog steeds geen usance om een interim-recruiter of headhunter in te schakelen. Ja, dat kost geld, maar je werk niet kunnen doen, kost meer. Laat ik volstaan met de uitleg, dat ik in bedrijven zelfs heb moeten beginnen met het maken van zo’n functiebeschrijving, het formuleren van competenties. Of gewoon platweg opschrijven wat er op een dag voor handelingen moeten worden verricht. Zelfs het op mijn initiatief introduceren van een salarisgebouw, alleen maar om willekeur in de beloning te voorkomen, daar waar men niet onder een bestaande CAO valt, of deze volgt, maakte deel uit van een op het oog eenvoudige W&S opdracht.

Dat je eerst bij de directe, aanstaande collega’s moet polsen welk type mens in het team past, is minstens zo belangrijk als de gezochte vaktechnische kennis en ervaring. Dat proces sla ik dus zeker niet over, hoewel dat relatief veel tijd in beslag neemt. Eerst ingraven in de organisatie, als een mol.

Overigens, hebt ú al gekeken of er intern misschien geschikte kandidaten zijn?

En dan, als je alle beschikbare informatie tot je hebt genomen en het ideale kandidaatprofiel beschreven en met de opdrachtgever besproken hebt, kun je je op de vacaturetekst storten. Óók een vak, durf ik te stellen.

Als we het dan ook eens zijn over de vacaturetekst, dan kan het zoeken beginnen. Wie zoekt, zal vinden en dat zoeken is een karwei, dat is bestemd voor specialisten en niet voor iemand van wie verwacht wordt dat hij of zij het “erbij” doet. Ook een zeer goede medewerker op Personeelszaken, is géén recruiter. Zij hebben daar andere dingen aan hun hoofd en doorgaans ook geen kandidaten in portefeuille. Dat laatste vind ik trouwens niet zo erg want ik houd van maatwerk, maar het kan gebeuren dat een eerder afgewezen kandidaat toch geschikt is voor die nieuwe vacature. Een waarschuwing: Hoed u voor de cv-mitrailleurs die op basis van enkele trefwoorden voor iedere vacature wel een trits cv’s van alleskunners in uw richting jagen.

Dit is natuurlijk een pleidooi voor uitbesteding van dit mensenwerk maar – ik denk – op objectieve argumenten en mede ingegeven door het luxeprobleem van ons land de afgelopen jaren. U zoekt geen robots (nog niet), maar mensen. Nú wordt het de kunst om uw bedrijf te “verkopen” zonder te hoeven jongleren met vrijmibo’s, pingpongtafels en (verplichte) groepsuitjes om de moraal op te vijzelen. Allemaal randverschijnselen, zelf geef ik er trouwens ook niets om. Schone schijn, meer is het niet. In de basis moeten werk en mens elkaar gewoon gelukkig maken en de rest is gevonden geld.

Hoe dan ook, wees niet te bescheiden. Wie reikt naar de sterren, blijft nooit met een hand modder zitten, zei mijn vader. Hij heeft – ondermeer – heel veel sollicitanten gezien en geplaatst en dat in een tijd zonder internet. Nou ja, dass war einmal, vandaag de dag doen we niets meer zonder dat. Ik zéker niet.

Ik wens al mijn relaties, familie, vrienden, leveranciers, oud-collega’s en kennissen, al dan niet op LinkedIn, Facebook, WordPress of Twitter, een buitengewoon mooi en gezond 2018 toe

older Managementondersteuning

Organisatieadvies en Personeel

Ivar Volder

 

Telefoon    06 21 26 01 08

E-mail        ivar@volderenco.nl

Website     http://www.volderenco.nl

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s