Recruitment is een vak!

Ik heb maar eens mijn ongezouten meningen over het vak Recruitment op een min of meer logische rij gezet. Gratis en – hopelijk – niet voor niets, voor de geïnteresseerde lezer of professional.

Excuustruusverklaringen voor matig of haperend recruitment:

  • Is de organisatie niet op toegerust
  • Is geen werk voor HR
  • Ik heb niemand in de kaartenbak, sterker nog ….
  • Zijn de systemen niet op ingericht
  • Hebben we geen tijd voor
  • Er is geen goede functiebeschrijving
  • De manager en de directie zijn het nog niet eens
  • Hebben we de juiste persoon niet voor in dienst
  • Die vacaturetekst … Tsja, wie gaat die maken?
  • Die advertentie hébben we toch al eens geplaatst?
  • Daar kwamen geen reacties op
  • En zo voort

Herkenbaar? Lees dan vooral verder.

Het wordt hoog tijd voor de inzet van een specialist, zéker in het MKB, in het familiebedrijf en vooral voor de vervulling van lastige vacatures, gewoon omdat de aantrekkingskracht van de grote, gerenommeerde bedrijven niet op een normale manier kan worden verslagen.

Gezonde overwegingen voor de inzet van een freelance specialist-recruiter:

  • Recruitment is een vák
  • Je doet het er niet “even” bij
  • Is méér dan het plaatsen van een advertentie
  • Kan nooit een spoedklus zijn
  • Stopt niet bij het simpelweg vergelijken van CV’s
  • Vereist meer dan het beoordelen van diploma’s
  • Werkt alleen op basis van totale toewijding
  • Vereist een onafhankelijke, resultaatgerichte benadering
  • Uitbesteden is nooit duurder dan een mislukte, eigen poging

Júist voor de vervulling van cruciale functies ligt het gevaar van mislukking op de loer. Tijdig weten wat de bedrijfsstrategie aan nieuwe mensen en vaardigheden vereist. De nieuwe functie, het doel ervan en de bijbehorende doelstellingen nauwkeurig beschrijven, net als de plaats in de organisatie.

Al is die laatste nog zo compact, het moet gewoon voor iedereen duidelijk zijn. Alles grijpt in elkaar, dus zorg dat het aan de andere medewerkers helder uitgelegd kan worden, zodanig dat men het ook daadwerkelijk begrijpt én erachter staat. Draagvlak creëren heet dat.

De extern ingehuurde recruiter, objectief en verbaal sterk, kan het verhaal misschien nog beter brengen dan “de baas” zelf, maar dat verschilt van geval tot geval. Is de baas meer een introverte techneut en durft hij/zij dat van zichzelf toe te geven, benut dan de capaciteiten van die freelancer volledig, betaal desnoods wat meer. Alleen het resultaat telt. Probeer – heren met name – dat enorme ego eens opzij te zetten, luister en neem deel aan de discussie als een primus inter pares en niet als baas of voorzitter. De organisatie zal u belonen met loyaliteit en productiviteit, de recruiter doet datzelfde met de beste kandidaat en een eerlijke fee, waar u niet wakker van hoeft te liggen.

Oh ja, no cure, no pay werkt niet. “De Stichting Vrijblijvend” heeft nog nooit iemand aan de juiste baan c.q. werkgever geholpen, net zo min als de ANWB gebruikte auto’s koopt. De kans op no pay vergroot alleen maar het risico van no cure, omdat er over en weer geen enkele dedication tot stand komt.

U bent welkom voor een niet al te vrijblijvend kennismakingsgesprek.

√older Managementondersteuning

Organisatieadvies en Personeel

Ivar Volder

Telefoon    06 21 26 01 08

E-mail        ivar@volderenco.nl

Website     http://www.volderenco.nl

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s