Ondertussen in Nederland …

De klimaatdoelen worden niet gehaald, zoveel staat vast. De VVD-minister van Economische Zaken is het beu en vertrekt na de verkiezingen in 2017 (of eerder?). We staan nog steeds toe, dat de NS niet goed functioneert en bij problemen haasje-over speelt met ProRail. De minister van Infrastructuur & Milieu heeft het druk met lintjesknippen en de maximum snelheden en daarmee de uitstoot van CO, CO2 en fijnstof nog eens extra te vergroten. De betreffende staatssecretaris, kersvers op deze dienst maar het schijnt een bijtertje te zijn, mag voor katvanger spelen, maar dat geeft niet, want zij is toch van een andere partij. Bezemwagens zijn makkelijker te vervangen dan paradepaardjes, zullen we maar zeggen.

Ministers en staatssecretarissen rijden nog steeds op klassieke, vervuilende brandstoffen, ja bijna het gehele landelijke politieapparaat rijdt, dankzij een valse aanbesteding en sjoemelsoftware bovendien, nog “vuil” rond in de auto’s van een soort monopolist in Nederland.

Dieselolie voor motorvoertuigen wordt nog steeds kunstmatig goedkoop gehouden ten opzichte van benzine en autogassen, maar niemand weet waarom. Oh ja, om toch vooral maar het bedrijfsleven ertoe te verleiden om te gaan dieselen, waardoor de geldstroom uit BPM, wegenbelasting en provinciale opcenten in stand gehouden kan worden. Laat die wegenbelasting vervallen en stop alles in de accijnzen, dan betaalt het buitenlandse kenteken net zo hard mee aan, nou ja verzin maar iets. Het scheelt in ieder geval een massa administratie.

Leasetarieven van diesels zijn harder gedaald dan die van benzineauto’s in hét jaar van de sjoemeldiesels, terwijl de restwaardes van diesels sneller dalen. Bijzonder toch? Ik vraag mij echt af hoe dat kan.

Er wordt moeilijk gedaan tegen en over (grote) steden, die vervuilende diesels door middel van een milieuzone willen weren. Waarom eigenlijk? Het bedrijfsleven, VVD aanhang of niet, wil zich gráág onderscheiden en investeren in schonere voertuigen. Er moeten op korte termijn toch zo ontzettend veel bestel- en vrachtwagens vervangen worden. Start de discussie en faciliteer dát dan.

Voor wie het niet (meer) weet: in stadsverkeer werken roetfilters niet of nauwelijks, dat is al vaker aangetoond. Stadsbussen, waarop heel enthousiast geschreven staat dat ze met een roetfilter zijn uitgerust, moeten zo snel mogelijk worden vervangen. GVB Amsterdam ziet dat gelukkig nu in en gaat “elektrisch” aanbesteden. Wel een beetje laat overigens, in andere steden rijdt men al jaren op groengas/biogas/aardgas met als achterliggende gedachte “dat wat er niet inzit (fijnstof), er ook niet uitgehaald hoeft te worden”.

Sowieso zou het OV gratis moeten zijn, waarbij de vervoertarieven die de reiziger niet meer hoeft te betalen, onder andere gecompenseerd kunnen worden uit de besparing op overbodige investeringen, zoals de aanleg van nóg meer asfalt. Dat daarmee meteen de veel te hoge lasten voor het bedrijfsleven als gevolg van files, we noemen dat ook wel schade, geminimaliseerd worden, daar wordt iedereen beter van.

Help steden met wetgeving om stinkende, zwaar vervuilende én lawaaiige tweetakten te verbieden. Investeer een fractie van het geld, dat nu naar die zwaar gesubsidieerde windmolens gaat, in een compenserende sloopregeling en zorg er meteen voor, dat die barrels duurzaam gesloopt worden. Sociale werkplaatsen in overvloed zou ik zeggen, dus als je nu écht banen wil scheppen ….

Denk ook eens aan de rommel, die er uit de schoorstenen van zeeschepen komt. Roet en zwavel uit de zware stookolie, die zij als brandstof gebruiken, veroorzaken nog meer fijnstof dan de hiervoor aangehaalde brommertjes. Hebt u die rommel weleens gezien, geroken of aan uw schoenzolen gehad? Dan prefereer ik toch zelfs nog de viezigheid van het hondje van de buren. En dan wil de Amsterdamse haven dat er hier méér schepen binnenkomen? Eerlijk waar, die dingen varen hier zowat door onze achtertuin, hier middenin de Groene Buffer en jawel, vlak langs die enorme opslagtanks van olie, diesel, benzine en ook langs die enorme stapels goedkope steenkool, die vanuit hier doorgevoerd worden – per schip natuurlijk – naar een aantal sterk vervuilende kolencentrales in Nederland en Duitsland.

Wat wil dit Kabinet nu eigenlijk écht met het milieu? Of maakt het ze niet meer uit? Nog een jaar pappen en nathouden en dan gewoon – naast het stokje – ook de narigheid, de echte problemen overdragen aan de volgende ploeg? De zittende ploeg heeft – op een enkeling na – zijn netwerkje in onze tijd en van ons belastinggeld opgebouwd en voorbereid, voorbeelden uit het verleden te over en treedt dan in dienst van een van de Big Four of een andere multinational. Vanaf dat moment, in ruil voor bijna 3x de balkendendenorm, laten zij opeens een heel ander geluid horen in de wandelgangen van het lobbycircuit. Het oldboys’ network leunt tevreden achterover en alles blijft zoals het was.

Zou het zo weer gaan? Het verhaaltje blijft hetzelfde, ze veranderen alleen elke keer de hoofdrolspelers in deze poppenkast? Ik vrees met groten vreze. Let wel, dit is zeker geen pleidooi om allemaal PVV te gaan stemmen, dat is echt het allerlaatste dat we moeten doen, maar een alternatief, ondanks mijn democratische inborst, weet ik ook zo gauw niet. D66 heeft een groot aantal zeer kundige leden in haar bestand, maar ik zou toch niet direct weten wie wij dan als MP moeten aanwijzen. Wat mij betreft zou het een vrouw moeten zijn, misschien wel eentje uit onverwachte hoek. In ieder geval niet wéér een haantje met een eeuwige grijns en dito anti-aanbaklaag bij wie die onderste steen echt nooit zal boven komen.

Voorwaar, Nederland heeft een probleem en niet pas over een jaar, want de messen worden nu al geslepen. Hopelijk worden wij niet weer “meegesleept” of op sleeptouw genomen door een kliekje VVD’ers, dat elkaar naar eigen believen baantjes toeschuift, beschermt dan wel opoffert om de heilige incrowd maar in het pluche te houden.

Het wordt een spannend jaar, zoveel is zeker.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s